Plusy i minusy pracy zdalnej na pełen etat

Plusy i minusy pracy zdalnej na pełen etat

Praca zdalna była czymś, na co patrzyłem z obawą. Całe życie pracowałem z ludźmi, z którymi czasami się kłóciłem, czasami zawierałem przyjaźnie i chodziłem na częste piwko po pracy. W sumie miło wspominam ten czas, kiedy pracowałem w Krakowie, zaczynałem wtedy swoją przygodę z handlem w B2B i biuro nie mogło być lepiej zlokalizowane. Było w samym centrum starego miasta na płycie głównej. Prace się zmieniały, ale gdzie bym nie trafił to padało na Stare Miasto. Piękne czasy młodości, no i teraz z bagażem doświadczeń przyszło mi rozważać plusy i minusy pracy zdalnej.

plusy i minusy pracy zdalnejJestem ekstrawertykiem, więc do lepszego i sprawnego działania potrzebuję bodźców od innych ludzi. Te dostawałem przez ostatnie 7 lat mojej kariery zawodowej, jako handlowiec. W sumie to nie znam handlowca B2B i B2C, który byłby introwertykiem. W przypadku door to door jest to nie do pomyślenia. Nie oznacza, to, że introwertycy nie potrafią pracować z ludźmi. W tym też potrafią być dobrzy, może nie, jako handlowcy, ale jako osoby pracujące na stanowiskach analitycznych są świetnymi doradcami.

Aby nakreślić perspektywę mojego doświadczenia z pracą zdalną podaję krótką notę z mojego życiorysu. Po ponad roku pracy w biurze u mojego poprzedniego pracodawcy przyszło mi pracować zdalnie na pełnym etacie z powodu zamknięcia biura w Warszawie. Jedynym biurem w Polsce pozostało biuro w Krakowie, więc ludzie pracujący zdalnie stanowili mniejszość w organizacji. Teraz, gdy mogę spojrzeć na ten czas z dystansem mogę obiektywnie ocenić plusy i minusy pracy zdalnej.

Plusy i minusy pracy zdalnej – pozytywy

Plusy i minusy pracy zdalnej – czas na weryfikację. Zacznijmy od plusów pracy zdalnej, zakładając idealny model pracy na etacie przez 8 godzin.

  • Brak kosztów dojazdu do pracy. Wstajesz z łóżka, włączasz komputer, ewentualnie mówisz dzień dobry na firmowym czacie lub w mailu swojemu przełożonemu i boom zacząłeś pracować!
  • Więcej czasu dla siebie, skoro nie tracisz czasu na dojazdy to masz od godziny do dwóch godzin czasu ekstra.
  • Zwiększona wydajność – nikt cię nie rozprasza głupią gadką, plotkowaniem – luz blues nagle okazuje się, że jesteś wydajniejszy.
  • Brak przełożonego, stojącego Ci nad głową, co oznacza mniejszy poziom stresu.
  • Masz czas na domowe obowiązki. Przecież nikt nie udowodni Ci, że w trakcie 8 godzinnego dnia pracy oprócz standardowych przerw na obiad i papieroska nikt nie udowodni Ci, że straciłeś dodatkowe dwie godziny na sprzątanie (opcjonalnie)
  • Oszczędzasz na jedzeniu – gotujesz sam, nie jadasz na mieście lub po prostu znasz tanie knajpy w pobliżu miejsca zamieszkania (opcjonalnie).

Plusy i minusy pracy zdalnej – negatywy

Plusy i minusy pracy zdalnej, pisząc tę linijkę zastanawiam się, czego wyjdzie więcej – suma summarum i tak może to okazać się bez znaczenia w dalszej części tekstu:)

Minusy pracy zdalnej dla ekstrawertyka są oczywiste. Jednak to, co dla ekstrawertyka jest wadą, będzie zaletą dla introwertyka.plusy i minusy pracy zdalnej

  • Brak kontaktu z ludźmi. Postrzegam to, jako czynnik upośledzenia funkcji społecznych. Poza kontaktem z klientami i kontaktami w ramach współpracy między działowej czułem głód zwyczajnej rozmowy, poplotkowaniu, zapytaniu jak tam dzień etc. Oczywiście, są takie rzeczy jak czat firmowy, ale to nie to samo, chyba, że chcesz kogoś np. obgadać to może znajdzie się jakiś chętny. Trzeba też pamiętać, że inni są zapracowani. Skutkowało to u mnie zwiększoną ochotą na wyjścia z domu.
  • Problemy w komunikacji. Po dłuższym okresie czasu zauważyłem, że komunikacja ulega utrudnieniu i pojawiają się częste napięcia przy dużym obłożeniu pracą. Było to spowodowane brakiem kontaktu face2face z ludźmi, z którymi przyszło mi bezpośrednio pracować.
  • Zwiększony stopień kontroli. Działania handlowca w przypadku braku CRM dopasowanego pod sprzedaż. System, który posiadaliśmy był dopasowany pod produkcję, więc wpisywało się jedynie zlecenia.  Rezultatem tego, co jest dla mnie w pełni zrozumiałe zwiększony stopień kontroli przełożonych. Co więcej okazało się, że nawet w przypadku, gdy CRM byłby dopasowany, nie można założyć 100% uczciwości pracownika.
  • Zmniejszenie efektywności – jeśli pracownik pozostanie bez wsparcia organizacyjnego w formie nadzoru przełożonego, mimo szczerych chęci przy wielozadaniowej pracy może sobie nie poradzić z organizacją własnej pracy (opcjonalnie).

Lek na cało zło

Podczas pracy zdalnej największą przeszkodą okazała się komunikacja, deficyt kontaktu z ludźmi oraz samoorganizacja. Deficyt kontaktu z ludźmi jest to przejścia dla osób będących introwertykami, osób spędzających 50% czasu pracy w podróży, osób prowadzących bujne życie towarzyskie lub osób mających wiele pasji etc. Dużo większym problemem okazała się komunikacja, pozwolę sobie podkreślić dużą ilość zmian w organizacji i sposobie pracy, co miało wpływ na dosyć duże tarcia. Samoorganizacja w pracy zdalnej dla handlowca i nie tylko jest jak tykająca bomba, jeśli brak właściwego wsparcia ze strony przełożonego. Dwa, że dobrze by osoba pracująca zdalnie wykonywała swoje obowiązki w regulaminowym czasie pracy, by uniknąć dezorganizacji, braku możliwości kontaktu w odpowiednim czasie (bez opóźnień) i zaburzenia funkcjonowania w rodzinie.

Moje obserwacje, czyli jak uniknąć katastrofy?

  • Planowanie dnia pracy – plan dzienny warto wysłać do przełożonego i skonsultować, być może w jego realizacji będziemy potrzebować pomocy. Może o czymś zapomnieliśmy planując nasz dzień, a może nasz przełożony zaplanował dla nas jakieś szkolenie. Końcem dnia podsumowanie planu i wysyłka do przełożonego. Potem robimy raporty tygodniowe i miesięczne, dzięki którym omawiamy problemy pojawiające się w realizacji założonych celów. Pozwala to na dynamiczne reagowanie na problemy.
  • Ścisła współpraca z przełożonym – kontakt telefoniczny, konsultacja codziennego planu i jego realizacji. Podsumowania planów tygodniowych w formie spotkania w biurze lub video konferencji z udziałem członków zespołu.
  • Przy problemach, konieczne są wideokonferencje, ponieważ widzimy pełną mimikę drugiej osoby i nie musimy zgadywać, czy powiedzieliśmy coś głupiego, gdy nastaje głucha cisza.  Przez mimikę rozpoznajemy zdziwienie, zastanowienie, zakłopotanie, radość etc. Tego nie zobaczymy przez telefon.
  • Używaj wszystkich narzędzi komunikacji: mail, telefon, sms, skype, czat, gdy problem jest pilny do rozwiązania, a osoba mogąca go rozwiązać trudno dostępna.
  • Budowanie sieci kontaktów – współpracuj z każdym nie tylko z ulubieńcami. Nie ma nic złego w budowaniu relacji wewnątrz organizacji, uzyskujesz tym sposobem zabezpieczenie na wypadek choroby ulubieńca i potrzebne w słusznych sprawach poparcie. Ludzie budujący kontakty w organizacji są cennymi pracownikami i gwarantem stabilności działania firmy.
  • Kilka dni w biurze w miesiącu/kwartale – bez względu na odległość  warto po przebywać w biurze stacjonarnym. Jeśli cała twoja firma pracuje zdalnie, masz do wyboru imprezy firmowe. Nic nie zastąpi kontaktu z ludźmi. Przyjedź, popatrz jak funkcjonuje biuro, popracuj na miejscu z ludźmi, z którymi, na co dzień porozumiewasz się telefonicznie i mailowo. Nie bez powodu duże korporacje robią wymiany pracownicze między oddziałami. Ja w centrali firmy przebywałem 2-3 dni w miesiącu. Dzięki temu zaobserwowałem polepszenie komunikacji – większe zrozumienie, zmniejszenie frustracji, zwiększenie wzajemnego zaufania i wzrost efektywności.

Szanse i zagrożenia pracy zdalnej

a) Szanse

  • Jeśli jako pracodawca zadbasz o wsparcie w organizacji, odpowiedni poziom komunikacji i budowanie relacji masz szanse na sukces. W zamian za ciężki wysiłek otrzymasz lojalnego>zaangażowanego>efektywnego pracownika. Upieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu obniżenie kosztów biura i wzrost efektywności/dochodów firmy.
  • Z punktu widzenia pracownika jest to szansa, na więcej czasu dla rodziny, na swoje pasje i zmniejszenie kosztów utrzymania. Jest to okazja do pracy z każdego miejsca na ziemi. Znam takie przypadki, które pracując zdalnie objechały świat wokoło.

b) Zagrożenia

  • Zaniedbanie przez pracodawcę komunikacji, właściwej kontroli i poleganie wyłącznie na CRM to prosta droga do wyrzucenia pieniędzy w błoto, narażenia spółki na straty. O ile pracownik nie musi pracować z innymi działami to brak zaangażowania jest relatywnie małą stratą. Co innego, jeśli po spojrzeniu na plusy i minusy pracy zdalnej okaże się, że minusów jest znacznie więcej niż plusów. Powód – źle działający trybik w maszynie. Tak, to prawda, jeśli pracownik zdalny jest trybikiem współpracującym z kilkoma podzespołami (działami) to wpływa to na motywację i funkcjonowanie całych zespołów. Spróbuj postawić się na miejscu sfrustrowanego pracownika, który przez rozwalony na 12 godzin dzień pracy (brak organizacji) zaniedbuje stosunki rodzinne, źle sypia, szuka innej pracy być może u konkurencji. Jeśli ma dostęp do kluczowych dla działania Twojej firmy informacji, nie licz na to, że będą one właściwie chronione. W przypadku rozgoryczenia pracownika na nic obostrzenia w kontrakcie.
  • Niezadowolony pracownik oprócz rozgoryczenia może nabawić się czegoś więcej np. wypalenia zawodowego, rozpadu rodziny, zmarnowania swojego talentu  z powodu złego zarządzania. Nie raz byłem świadkiem marnotrawstwa zasobów ludzkich i naturalnych predyspozycji. Osoba niebędąca w odpowiednim rytmie pracy wątpi w swoje umiejętności i jest niepewna w swoich poczynaniach.

Podsumowanie

Zdaję sobie sprawę, że niniejszy wpis posiada spore ograniczenia, jeśli chodzi o spojrzenie na temat pracy zdalnej. Samo zagadnienie „Plusy i minusy pracy zdalnej” jest bardzo obszerne i nie sposób poruszyć wszystkich zagadnień. Dlatego musiałem przyjąć pewne ograniczenia (rodzaj stanowiska), które ułatwiły mi porównanie zalet i wad pracy zdalnej. W moim rozumieniu, praca zdalna może być bardzo fajnym sposobem na zarabianie pieniędzy, ale pod pewnymi warunkami, które mam nadzieję w sposób zrozumiały nakreśliłem. Nie każdy nadaje się do pracy zdalnej i nie każda firma jest w stanie podołać modelowi zatrudnienia zdalnego. Jeśli rozważasz wprowadzanie w swojej firmie modelu pracy zdalnej, skorzystaj z pomocy i zapytaj o konsultacje. U mnie pierwszą konsultację masz darmową, u innych nie wiem, ale zawsze mogę Ci kogoś polecić.

 

Facebook Comments

Ten post ma 6 komentarzy

  1. Sam pracuję zdalnie i w 100% się zgadzam z tym co napisałeś. Od siebie dodam, że polecam taką pracę każdemu 🙂

  2. Dużo już było artykułów na ten temat, ale dawno nie widziałem tak obszernego.

  3. Dobry wpis, od siebie dodam, że jest jeszcze więcej minusów zdalnej pracy- zwłaszcza jeśli ma się dzieci w domu… 😉
    Tak, że tego. Kawał dobrej roboty!

  4. Zdecydowanie są plusy i minusy. Mój mąż większość życia pracował w ten sposób. Raz rzeczywiście była masa pozytywnych efektów, ale kiedy indziej trudniej się samemu zmotywować, czy zmotywować swoich podwładnych siedzących gdzieś po domach. Jeśli mamy samodyscyplinę, to taki rodzaj pracy może być idealny 🙂 Tak jak piszesz, to zależy też od innych cech charakteru .

    1. Zarządzanie pracownikami zdalnymi to spore wyzwanie, bardzo fajna informacja. Dużo zależy też od wsparcia jakie otrzymujemy do pracodawcy. Nawyki się wypracowuje, rzadko się zdarza by ktoś posiadał naturalną samodyscyplinę. Brak wsparcia dla osób pracujących zdalnie może wyrządzić wiele szkód po stronie nie tylko pracownika ale i firmy.

  5. Dla introwertyka kontakty z ludźmi, to też ogromna potrzeba. Introwertyk, to nie człowiek, który nie potrzebuje towarzystwa innych, to człowiek, który aby odpocząć musi się raz na jakiś czas od ludzi wylogować. Ale towarzystwa potrzebuje w tym samym wymiarze.
    Co prawda nie pracuję zdalnie, tylko na swoim w domu, ale właśnie ten brak kontaktów z ludźmi jest dla mnie największym minusem

Dodaj komentarz

Close Menu