Kreatywne pisanie w ogółach i szczegółach

Kreatywne pisanie w ogółach i szczegółach

Niespełna roczne dziecko to najlepsza wymówka na wszystko, przede wszystkim na pisanie. Jakiś czas temu w pracy zostałem poproszony o napisanie tekstów na naszą nową stronę, oczywiście nie jako jedyny. Zaproponowałem, aby każdy z piszących napisał do 1500 znaków ze spacjami. Bez większego wysiłku napisałem ok. 5000 zzs. dzięki czemu zrozumiałem, że brakuje mi pisania. Aby zrozumieć jak bardzo, potrzebowałem ok. 3 miesięcy marzycielstwa i zbawiennego spostrzeżenia mojej Żony „od tamtej pory non stop o tym mówisz z dużą pasją, lubisz pisanie i przychodzi Ci ono łatwiej niż większości osób, powinieneś pisać” Zdecydowałem, że muszę kontynuować, a po głowie cały czas chodził mi temat o nazwie roboczej „kreatywne pisanie”. Tak, wiem, że w sieci jest tego mnóstwo, ja jakąś tam wiedzę posiadam, więc czemu się nią nie podzielić.

Kreatywne pisanie zasady ogólne

Słowo pisane cechuje różnorodność jego zastosowania. Istnieją jednak zasady uniwersalne dla każdego tekstu.

  1. Długość nagłówków – nie dłuższe niż 4-6 słów. Mają przyciągać uwagę, im dłuższy nagłówek tym mniejszą szansa, że ktoś go przeczyta.
  2. Krótkie zdania – to bardzo śliski temat. Piszesz epopeję narodową, chcesz trafić np. do koneserów przyrody – ok pisz długie zdania. Ja wolę podzielić długie zdanie na kilka krótkich, przez co nadaje informacji prostotę przekazu i utrzymuje koncentrację czytelnika.
  3. Elementy graficzne w tekście – muszą być zgodne z opisywanym fragmentem. W materiale o truskawkach nie wrzucisz zdjęcia wiśni 🙂

Kreatywne pisanie a szybkość czytania

Możesz pisać bardzo oryginalne, ale jeśli przy pisaniu tekstu nie pomyślisz o odbiorcy, to masz małą szansę na zaistnienie Twojego dzieła. Aby tekst był dynamiczny zadbaj o prostotę oraz przejrzystość jego formy i zdobądź serce Twojego czytelnika. Poniżej kilka prostych sposobów na uatrakcyjnienie tekstu, bez wątpienia uczynią one Twoje dzieło przyjemniejszym dla oka odbiorcy.

Dynamizacja tekstu

Kreatywne pisanie z użyciem krótkich zdań to połowa sukcesu. Istotną część stanowi właściwe użycie jak największej ilości rzeczowników i czasowników zamiast przymiotników i przysłówków.

Przykład I. Jak skrócić zdanie?

Wczoraj o godzinie 8.00 miały miejsce oględziny zwłok denata.
O godzinie 8.00 zrobiono oględziny zwłok denata.
Zrobiono oględziny zwłok.
23 godziny temu zrobiono sekcję.

Ćwiczenie I
Wykonaj proste zadanie na dynamizację i skrócenie tekstu:
a) Napisz jedno zdanie z użyciem czasownika, przysłówka i rzeczownika. Jeśli uda Ci się wymyślić użyj także przymiotnika 🙂
b) Następnie zacznij to zdanie skracać zachowując jego główny sens.
c) Po minimum 2 próbach skrócenia, sprawdź jakie słowa się powtarzają i zastąp je innymi.

Zdania przekazują tę samą informację, ale w różny sposób dzięki stopniowemu skróceniu poprzez wyrzucanie zbędnych przymiotników i przysłówków. Jeśli zdanie musi być długie, w porządku, ale musi to mieć swoje potwierdzenie w tekście, dlatego powinno ono się znaleźć w zdaniu poprzedzającym lub następującym. Jeśli zależy Ci na opisie, nie rezygnuj z niego, ale pamiętaj, że przymiotniki i przysłówki spowalniają zdania. Natomiast czasowniki i rzeczowniki je przyśpieszają. Ma to zastosowanie zwłaszcza w materiałach reklamowych, naukowych oraz raportach.

Czasownik „być” nie może być

Unikaj nadmiernego użycia czasownika „być”, bez względu na formę czyni on zdanie statycznym.

Przykład II. Eliminacja czasownika: być
Chcesz być zwycięzca? Użyj Adidas sport Gel.
Adidas Sport Gel zapewni Ci zwycięstwo.

Ćwiczenie II
Usuń czasownik być i zastąp go innym tak aby nie zmienić sensu zdania. Nie używaj tego samego czasownika dla wielu zdań.

a) Pij mleko będziesz wielki.
b) Ostatni będą pierwszymi.
c) Byłem wczoraj u Alicji.

Nominalizacja

Zamiana czasownika na rzeczownik również obniża dynamikę zdania. W dodatku nominalizacja powoduje niedopasowanie podmiotów i orzeczeń w zdaniu do czynników działania. Tym samym nawet najbardziej kreatywny i motywujący tekst nie spełni swojej roli, ponieważ nie wywoła właściwych emocji u Twojego odbiorcy.

Przykład III nominalizacja
Zastosować => Zastosowanie
Używać => Użycie

Usunięcie błędu następuje poprzez zastąpienie nominalnego rzeczownika jego pierwotną formą np.wrażenie => odczuwać, czuć lub pożądanie => pragnąć

Główna myśl na początku zdania

Kwintesencją języka polskiego jest różnorodność form, przez co czasami można się pogubić. Zwłaszcza jeśli nie posiadasz wykształcenia humanistycznego i przyjdzie Ci opisać dużo szczegółów. Gówna myśl na początku zdania zawsze Ci pomoże i nigdy nie zaszkodzi, gdy o szczegóły chodzi.

Przykład IV
Przeszedł skomplikowaną operację na otwartym sercu, podsumowując nie miał szans przeżyć przy poparzeniu ciała wynoszącym 80%
Osiemdziesięcioprocentowe poparzenie ciała nie pozwalało na przeżycie operacji na otwartym sercu.
Nie przeżył operacji na otwartym sercu z powodu 80% poparzenia ciała.

Ta sama informacja, ale różne akcenty, dobrze się zastanów zanim coś napiszesz.

Kreatywne pisanie tekstów reklamowych

Przyjrzymy się fundamentalnym zasadom kreatywnego pisania dla tekstów reklamowych. Spójrz na poniższą tabelę, która mówi o tym w jaki sposób przyciągnąć uwagę czytelnika. Przedstawia proste zasady, o których niestety czasami zawodowcom zdarza się zapomnieć, a przecież nie jest to czarna magia:)

Przyciągnie uwagi w reklamie/artykule sponsorowanym

Małe ryzyko zmiany marki Duże ryzyko zmiany marki
Ilustracja
  • Przynajmniej 50% miejsca na obraz.
  • Powinna przedstawiać produkt, ludzi używających produktu lub przenośnię wizualną.

 

  • Ilustracja nie może być największym elementem reklamy, dlatego powinna zajmować poniżej 50% miejsca.
  • Ilustracja z centralnym punktem jest lepsza niż kilka mniejszych.
  • Powinna przedstawiać produkt, ludzi używających produktu lub przenośnię wizualną.

 

Nagłówek
  • Od 1 – 8 słów, max 2 linijki długości.
  • Nagłówek kompletny przedstawiający korzyści, poświadczający oraz nakazujący lub radzący.
  • Nagłówek negatywny z użyciem słów: nie, przestań, odrzuć etc.*
  • Do 5 słów, max 2 linijki.
  • Nagłówek wprowadzający w formie opisu problemu lub zachęty do czytania. Może być w formie pytanie np. jak rozwiązać problem x? lub sformułowania „powody dlaczego nabywca powinien pomyśleć o problemie x”.
  • Nagłówek negatywny z użyciem słów: nie, przestań, odrzuć etc.*
Tekst
  • Do 50 słów.
  • Zwykłe litery bez wersalików i białych liter przyśpieszają czytanie.
  • Przedstawienie korzyści dla nabywcy.
  • Do 250 słów.
  • Zwykłe litery bez wersalików i białych liter przyśpieszają czytanie.
  • Przedstawienie i wyróżnienie korzyści dla nabywcy w punktach (nie w ciągłym tekście).
Nazwa marki
  • Marka przedstawiona w nagłówku.
  • Logo na środku reklamy lub w dolnym prawym nagłówku.
  • Marka i logo na końcu tekstu, nie w nagłówku.
  • Logo na środku reklamy lub w dolnym prawym rogu.

 

Łączniki zdań

Na sam koniec poruszę temat słów łączących w zdaniach, dzięki którym tekst staje się bardziej przyjazny dla czytelnika. Dodatkowo łączniki zdań nadają kierunek czytelnikowi oraz są spoiwem pomiędzy kolejnymi zdaniami wypowiedzi. Tworzą relację pomiędzy nimi, przygotowują Czytelnika do następnego zdania. Niekoniecznie muszą być używane w tekstach reklamowych, ale w tekstach marketingowych, reportażach, opowiadaniach i różnego rodzaju blogach jak najbardziej będą mieć zastosowanie. Istotną wartością tych fraz jest także podwyższenie wartości SEO treści internetowych.

Poniżej klika przykładów zastosowań łączników zdań:

  • Przyczynowe: dlatego, ponieważ, ze względu na;
  • Wnioskujące: konkludując, reasumując, podsumowując, w rezultacie;
  • Wskazujące kontrast lub porównawcze: w przeciwieństwie do, w opozycji do, podczas gdy, podobnie do;
  • Sygnały rozmyte: prawdopodobnie, wydaje się, prawie;
  • Nacisk: z pewnością, jeszcze bardziej, godne uwagi, przede wszystkim.

Ćwiczenie III

Na sam koniec mam dla Ciebie jeszcze jedno ćwiczenie. Spójrz na przykład II i ćwiczenie II, następnie zdania w nich zawarte  spróbuje zmienić używając słów łączących. Jeśli nie masz pewności, czy dobrze wykonałeś zdanie, możesz się ze mną skontaktować. Z chęcią udzielę Ci pomocy.

Facebook Comments

Ten post ma 4 komentarzy

    1. Dziękuję, cieszę się mogę pomóc 🙂

  1. Dobre rady dla tych, którzy zaczynają swą przygodę z pisaniem.

    1. Książki z tego człek nie napisze, ale do pisania fajnych artykułów powinno wystarczyć. Jeśli masz pytania pisz śmiało, postaram się pomóc.

Dodaj komentarz

Close Menu